پنجشنبه، شهریور ۲۱، ۱۳۸۷

روایاتی از بختک (خانوما برن پست بعدی رو بخونند!)

به نام آن که خاک را آفرید
امروز عصری خوابیده بودم که یه جور خاصی بیدار شدم یه تحقیقی کردم و از یه نفرایی پرسیدم و یه پستی نوشتم.
الان ماه رمضونه و چایی خوردن روزه رو باطل می کنه، وبه همین مناسبت من کل روز رو نظیر خرس می خوابم
من اعتیاد شدیدی به چای دارم، و وقتی که نخورم یه جورایی مرده متحرکم
لذا شب تا صبح بیدارم و روز ها رو اکثرا خوابم
بعضی مواقع هم زورکی می خوابم، خواب کسل کننده
کجا بودیم؟ آهان می رسیم به قسمت باحالش
خوابی که امروز دیدم این بود
خواب دیدم تو یه محیط 2 بعدی مثل صفحه شطرنجم. هیچی جز آسمون تاریک و زمین بی نهایت نبود
همین طور که می رفتم، یک پروانه دیدم و رفتم که بگیرمش دویدم سمتش، نشست، به طرفش راه رفتم، یه متریش که رسیدم دیدم پروانه نیست. یک جونور شبیه ملخ قول آسا ولی بالدار شبیه جکو جونورای پیتر جکسون کینگ کونگ. تا اینو دیدم عقب عقب اومدم برگشت به طرفم، اومد از پشت خوردم زمین، شالی که موقع خواب رو چشمام می بستم افتاده بود و نور خورشید از پنجره اتاقم به سمت چشمام می تابید، تو خواب نور رو حس کردم، وقتی رو زمین افتاده بودم همه ی سعیم این بود که یه تکونی بخورم ولی دست و پام قفل بود. حشره ی نامبرده! بلند شد و روی هوا پرواز کرد و در همین حرکت مارپیچش به سمت من نزدیک می شد تا نشست روی سرم
از روی چشمام رد شد طوری که اون نور خورشید که به چشم فیزیکیم برخورد می کرد قطع شد. لای دهنم باز بود، ترسیدم که بره توی دهنم، هر کاری کردن این دهن بسته نشد احساس کردم داره میره توی دهنم ،سعی کردم چشمم رو برگر دونم که ببینمش، اونم نشد
تنفسم تند شد، خیلی تند، قلبم هم سریع می زد،طوری که صداش رو میشنیدم، کم کم همه جا روشن شد و نور رو دیدم ولی هنور اثر اون حشره رو روی لبام و دهنم حس می کردم. بیدار شدم، تنها بودم. کسی خونه نبود
خلاصه، قدیما زیاد اینطوری شده بودم، ولی خیلی وقت بود تجربه نکرده بودم، وحشتناکترین حالت خوابه که شما ممکنه تجربه کنید و امید وارم تجربه نکنید
2 دبدگاه وجود داره
1 اینکه این قضیه که خیلی هم شایع هست دلیل ماورایی داره و به خاطر موجودیست به نام بختک که از نوع جن هست
2 علت فیزیکی و پزشکی داره
از یک آدم تحصیلکرده در ضمینه علوم بند یک قضیه بختک رو شنیده بودم که می گفت بختک نوعی جن هست که روی بدن انسان میشینه و به دلایل نا معلوم، برگشت روح به بدن رو به تاخیر میندازه و شما در حالتی بین خواب و بیداری گیر می کنید
از یک آدم تحصیلکرده دیگه پرسیدم گفت تا سالها مردم بر این باور بودند که یه موجودی به نام بختک هست که این بلا رو سر آدم میاره ولی با پشرفت علم مشخص شد که شگر شما روبه بالا بخوابی و زاویه ی بین گردن و بدن زیاد بشه اختلالاتی در سیستم تنفسی ایجاد می شه که اون حالت پیش میاد
شخص اول، با این که آدم با سوادی بود، سر شکمی صحبت کرد و دلیل یا سند قانع کننده ای نداشت
شخص دوم به نظر درست می گفت و من با نظرش موافقم که بختکی در کار نیست
ولی چند تا سوال باقی می مونه
1 من روی پهلوی راست خوابیده بودم، نه رو به بالا
2 وقتی بیدار شدم، برعکس بیدار شدن از کابوس که آدم عکس العمل سریع از خودش نشون می ده ، بعد از بیدار شدنم، جز محیط وقوع خواب، همه چیز همون طور ادامه داشت، نفس نفس زدن،ناتوانی در تکون خوردن و کلا همه چیزایی که در خواب دیدم و اثر اون موجود روی تنم
3 چرا این حالت همیشه برای خواب های پریشون صورت می گیره و آدم در رویاهاش دچار چنین مشکلی نمی شه؟
4 چرا در هر سنی شایعه؟
اینا سوالایی که خوشحال می شم اگر کسی جواب بده
من همیشه گفتم که جن ها هیچ غلطی نمی تونند بکنند، حداقل تا وقتی بهشون اجازه ندیم
چرا؟ چون
مرغ باغ ملکوتم، نیم از عالم خاک---چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم

امیدوارم جن ها در سرزمینشون به اینترنت دسترسی نداشته باشند و اگرم دارند این مطلب رو نخونند!


راستی تا یادم نرفته بگم از بختک روایات مختلفی شده، برخی مرد ها رو گونه ی خاصی از بختک ها می دونند. مثلا یادمه یه بار مادرم به پدرم گفت: "عجب بختکی هستیا!" یا
جمیع معلم های من در دوران تحصیل از من به عنوان بختک یاد کردند
چون خیلی سوال می پرسیدم و معلما از ترس اینکه الان کم نیارند و از طرفی وقت کلاس هم کم بود، در حالتی شبیه خواب و بیداری قرار می گرفتند و به من می گفتند: "حقا که بختکی!" بله
فی الباب بختک هم مطبی چند نگاشتیم
مستدرک یادتون نره!!! منظورم نظره

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

قبل از انتشار این پست، دنبال یه عکس از یک حشره می گشتم که همتون رو سکته بدم، یه چیر باحال تر پیدا کردم

باشه برا پست ها بعدی



۱ نظر:

ناشناس گفت...

و اما مستدرک اینجانب...
اول یه خرده از بختک بگم:بَختَک در افسانه‌ها و باور عامیانه ایرانی نام موجودی تخیلیه که شبا قصد خفه کردن افرادرو در خواب داره. برخی منابع هم بختک را با کابوس هم‌معنی دونستند.بختک موجودی نامرئیه که شب ها بر بدن انسان مسلط میشه و تمومه بدن رو در اختیار می گیره و قفل می‌کنه، درین حالت انسان فقط نظاره گر ناتوانیشه. ترسی بدون دلیل وجودش رو در بر می‌گیره و انسان توان کوچک‌ترین واکنشی نسبت به این ترس رونداره .در برخی باورهای قدیمی هم معتقدند که بختک رو سینه افراد می‌شینه و تمومه وجود اونا را فلج می‌کنه. شاید ترس انسان گرفتار این موجود نیز بدلیل اینه که حضور بختک رو روی خودش احساس می‌کنه ولی نمی‌تونه اونو ببینه. برخی دیگه بر این باورند که بختک در درون انسان نفوذ می‌کنه و بدن را در اختیار می‌گیره. اصطلاح " بختک روی زندگیش افتاده " نیز ازین جا وارد ادبیات فارسی شده .اما هنوز معلوم نیست که صحبت کدوم یکی از این گروها درسته.چیزی که هست اینه :افراد در تمام سنین این مدل خواب رو احساس می کنند.چند وقت پیش با یه نوجوونه 12 ساله صحبت می کردم که یه کار اشتباهی انجام داده بود و همون شب چنین احساسی رو پیدا کرده بود که البته فکر می کرد به خاطره کار اشتباهی که انجام داده مجازات شده.
منم چندین مرتبه این احساس رو تجربه کردم.یه شبه زمستونی بود که من از سرما چسبیده بودم به بخاری اتاقم. بین خواب و بیداری بودم. صدای جیرجیرکا تو گوشم بود.یه لحظه احساس کردم دیگه صداشونو نمی شنوم به جاش صدای وزوزی تو گوشم پیچیدو سرما بود که به وجودم حاکم شد. احساس می کردم چشمام به یه نقطه خیره شده و کوچکترین حرکتی نمی تونستم انجام بدم دهنم باز بودو داشتم جیغ میکشیدم ولی هیچ صدایی به گوشم نمی رسید.ترس تمومه وجودمو در بر گرفته بود که به شکر خدا بعد از چندین دقیقه احساس کردم از اون قفس وحشتناک اومدم بیرون و چقدر صدای دلخراش جیرجیرکا لذت بخش شده بود.